Operationsdagen!

Tänkte att jag skulle ta och berätta lite vad som hände och hur jag upplevde operationsdagen!

Måndagen med stort M - som jag längtat och väntat på den dagen.
Var inte speciellt nervös för op - mer fundersam på hur man skulle må sen, och förväntansfull över resultatet.

Sa hejdå till barnen på morgonen när J skjutsade dem till dagis.. duschade och skrubbade varje liten vrå av mig  :)  Runt 9 kom syster och hämtade mig, plockade upp mamma och momma oxå som skulle in på sjukan samtidigt. Uppe på kirurgslussen kl 10 fick jag stoppa alla tillhörigheter i en Ikea-väska, sätta på mig en tjusig rock bakochfram, dra på knästrumpor och lägga mig på mjuka sköna sängen  ;-)
Fick en slang i handen, morfintablett och sen var det bara att vänta... mamma och syster höll mig sällskap tills det var dags att rulla ner till operation.

Fick medel mot illamående oxå, men det minns jag inte när det var...

Tror klockan var ca halv 12 när jag fick vinka hejdå till mor & syster och blev nerrullad till op. Väl där fick man ligga i "väntrummet" och vänta i ca en och en halv timme till.. lagom segt! Tur att man inte var nervös! Var trött så jag låg i halvdvala..
Klockan ett var det äntligen min tur! Fick gå in i prep.rummet och sätta elektroder för ekg-mätningen, sätta på mig snygga gröna mössan och sen komma in i operationssalen!
Hopp upp på britsen och heja på alla sköterskor och läkare.  
Eftersom operationen görs i nästan stående läge så packade de fast mina ben med kuddar och platta, och sen fick jag "prov-stå" i anordningen för att de skulle se så att allt kändes bra! Kändes konstigt men bra  :)
Liggläge igen och sen kom narkosläkaren med härliga masken...tättslutande med syrgas. Tur man inte har klaustrofobi eller nåt! Sen minns jag inget mer...

Det läskiga är ju att efter att de "dragit om ledningarna" inuti så har man ju själv klivit av britsen och upp i sängen igen...minns man ju inte riktigt då..  :-o
Operationen tog ca 2 timmar och jag hade kommit upp till uppvaket vid kvart i 4. Minns att jag tittade upp vid halv5 och var vääääldigt trött.. tittade upp då och då och efter en timme var jag nog mer vaken än sovande iaf  :)  Inget illamående och ingen yrsel! Tack och lov  :)
Togs blodtryck och allt sånt hela tiden.. full koll på mig.. jag hade däremot inte så mycket koll  :-D
Fick blåsa i PEF-flaskan med jämna mellanrum för att träna lungorna.. Var SJUKT torr om läppar och i munnen.. småsippade vatten och smörjde med vaselin hela tiden.. Lite öm var man väl, men inte så ont. Däremot tröööött!

Vid halv 9 kom de från avdelningen och hämtade upp mig, rullade in på avd 213 - rum 14. Sov nog mest sen tror jag.. av och till under hela natten. Var upp och kissade vid 1 och fick också morfinspruta då.. Det sprangs i rummet mest hela tiden tyckte jag så det blev inte direkt någon sammanhängande sömn.. min rumskamrat var en tjej som gjort samma operation tidigare på dagen.

Morgonen efter mådde jag helt okej igen! Hyfsat pigg, var uppe och gick en del.. Hade besök i flera omgångar. Hade en dipp mitt på dagen då jag var väldigt trött och hade ganska ont men jag sov en stund och fick Citodon så blev det bättre  :)
Fick Citodon med jämna mellanrum, i förebyggande syfte, tills jag åkte hem men sen har jag inte behövt nåt mer smärtstillande.

Tyckte att det gick oväntat bra! Visst är det klart att man mår lite halvtaskigt, har lite ont och det stramar en del i såren... men det är ju en ganska stor operation också! Det tänker inte jag på iaf när jag bara ser de 6 små hålen på min mage  :)  Häftklamrarna ska tas bort om ca 1½ vecka.. ser jag inte fram emot  ;-)



Så var det  :)  Frågor? Fråga!  :)  Kommentarer - ja tack!  :)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gud va skönt att allt gått bra! =)

2011-02-12 @ 11:27:18
URL: http://wiegandt82.blogspot.com
Postat av: P

Åh va intressant att få läsa om upplevelserna! Kram! :-)

2011-02-17 @ 21:23:42
Postat av: m :)

aha.. nu har jag nog hittat rätt?? :)

2011-02-19 @ 14:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0